dinsdag 9 juli 2019

Beschouwingen D66 Noordoostpolder 8 juli 2019

Fractievoorzitter Wim van Wegen tijdens de beschouwingen in de raadsvergadering van 8 juli 2019.

“Geachte reizigers, over enkele minuten arriveren we op station Emmeloord. De uitstapzijde bevindt zich aan de rechterkant van de rijrichting. Indien u hier uitstapt wensen wij u een prettig verblijf in de Noordoostpolder. Deze trein rijdt verder naar Heerenveen, Drachten… […]”

Emmeloord is intussen uitgegroeid tot een stad van ruim 45.000 inwoners. Nadat rond 2025 de Randstad helemaal dichtslibde en vervolgens de aanleg van de Lelylijn voltooid werd, kent de hoofdplaats van de gemeente Noordoostpolder een aanzuigende werking. De spoorlijn heeft er mede voor gezorgd dat het snel aan aantrekkingskracht heeft gewonnen. De huizenprijzen in het westen van het land rijzen volslagen de pan uit, en nu de bereikbaarheid van Emmeloord zo is verbeterd ligt zowel de Randstad als Groningen voor het gevoel op een steenworp afstand. Emmeloord is hot, makelaars maken overuren, en ook de middenstand verdient een goede boterham aan de nieuwe bevolkingsaanwas.

Niet alleen Emmeloord is hot, heel Noordoostpolder heeft over belangstelling niet te klagen. Toeristen weten de gemeente van heinde en verre te vinden. Nergens ter wereld wordt de geschiedenis van een gebied dat is gewonnen op de zee zo uitgebreid verteld als hier. Het verhaal van de Zuiderzee, Cornelis Lely, de pioniers, het wordt hier op indrukwekkende wijze gedeeld. Het Beleveniscentrum dat een aantal jaar geleden in de Poldertoren werd opgericht is een groot succes, de busexcursies door de polder doen het ook erg goed. Werelderfgoed Schokland is voorzien van een fraai bezoekerscentrum en vormt samen met het Waterloopbos een belangrijke schakel in het toeristische aanbod. Met de aanleg van het fietspad over de Zwartemeerdijk is het Rondje Noordoostpolder een begrip onder fietsliefhebbers geworden. En wat is het centrum van Emmeloord toch een fijne plek om te zijn, met De Deel als bruisend hart. Naast het horecapaviljoen bleek ook het muziekpodium een schot in de roos te zijn, zowel de inwoners als de vele toeristen weten het gevarieerde aanbod dat de stad heeft te bieden te waarderen.

Ik schuif de glazen bol even aan de kant en keer weer terug in de tegenwoordige tijd. Maar het klonk lang niet gek, toch? Voor het echter zover is, is er nog wel wat werk te verrichten. Hoe maken we onze gemeente kampioen op woon- werk- en recreatiegebied? Precies dat is de vraag die de raad zich moet stellen, en het college trouwens ook. Er gaat een hele hoop goed en afgaande op het gevoerde beleid is het college zich bewust van de potentie die er in Noordoostpolder schuilt. Dat is een fijne gedachte, maar: als we dat toekomstperspectief er weer even bij pakken, is het goed om de handen bij de knoppen te houden en tijdig bij te sturen. Er  lijkt genoeg geld te zijn, maar er liggen ook risico’s op de loer. Keuzes maken en uitleggen, daar gaat het om!

D66 ziet graag dat alles op alles wordt gezet om van Noordoostpolder een zo aantrekkelijk mogelijke woonomgeving te maken. Daarom dienen wij, samen met het CDA, een motie in die de polderbewoners van de toekomst, de jongeren, meer stem geven in de Woonvisie die momenteel in de steigers staat. We zijn als gemeentepolitiek doorgaans met name toekomstgericht bezig, maar bij het verhaal van onze polder, dat we zo graag vertellen, draait het natuurlijk ook om het verleden. Wie zijn geschiedenis niet kent, heeft geen identiteit. Het verhaal van de kerken hoort bij die identiteit, het heeft mede vormgegeven aan de gemeenschap die hier is gegroeid. Samen met ChristenUnie-SGP dient D66 een motie in om zorgvuldig met het religieuze erfgoed om te gaan. En tenslotte willen wij graag dat we als raadsleden zo goed mogelijk onze controlerende taak kunnen uitvoeren, zeker daar waar het gaat om de financiën. Vandaar onze eerder vanmiddag ingediende motie om tot betere indicatoren in de jaarrekening te komen.

Niet tijdens deze vergadering, maar wel na het zomerreces kunt u nog initiatieven van D66 verwachten op het gebied van een muziekpodium op De Deel – u kent ons immers als een partij die wel van wat gezelligheid houdt – en over de erfsingels die zo kenmerkend zijn – of moet ik zeggen horen te zijn? – voor ons polderlandschap. Op naar een nog aantrekkelijkere Noordoostpolder!